واکنش سازمان ملل به خبرنگار کشی در سال ۲۰۲۲

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به گزارش خبرنگار کشی در سال ۲۰۲۲ میلادی، آن را وحشتناک خواند. سازمان یونسکو ۲۶ دی ماه گزارشی آماری از خبرنگاران به قتل رسیده در سال گذشته میلادی انتشار داد و اعلام کرد: جنایت قتل خبرنگاران و کادر رسانه در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، به طوری که هر چهار روز یک خبرنگار کشته شده است. به گزارش مجاور نیوز از ایرنا، سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در واکنش به این گزارش به خبرنگاران گفت که سازمان ملل از حقوق خبرنگاران برای کار آزاد بدون هراس از مرگ و تهدید حمایت می کند.
استفان دوجاریک، گفت: اکثر موارد حملات به خبرنگاران هدفمند و غیر قابل قبول است.بنا بر گزارش یونسکو، از ۸۶ خبرنگاری که در سال گذشته به قتل رسیده اند، ۱۹ نفر در مکزیک، ده نفر در اوکراین و نه نفر در هائیتی، یعنی سه کشوری که بیشترین تعداد کشته شدگان در این حرفه را ثبت کرده است، به قتل رسیده اند. بر اساس این گزارش، نیمی از این تعداد هنگامی مورد هدف قرار گرفته اند که در حین انجام مأموریت نبوده اند و این بیانگر این حقیقت است که آن ها موضوعات حساس را بررسی کرده و هیچ مکان امنی برای خبرنگاران حتی در اوقات فراغت وجود ندارد.
پیشتر نیز آمارهای مشابهی از سوی نهادهای مختلف رسانه ای شده بود به عنوان نمونه «موسسه بینالمللی مطبوعات» (IPI) با انتشار بیانیهای اعلام کرد که «در سال گذشته میلادی، ۶۶ روزنامهنگار و کارمند مطبوعاتی در حین انجام وظیفه خود کشته شدهاند.» براساس بیانیه فوق، در سال ۲۰۲۲ در مکزیک ۱۴ خبرنگار و در اوکراین ۹ خبرنگار کشته شدهاند. از آغاز هزار سوم و در فضای پسا ۱۱ سپتامبر که آمریکا به بهانه تقابل با تروریسم افغانستان و عراق را اشغال کرد، روزهای سیاه خبرنگاران فرا رسید به طوری که طبق آمارهای رسمی در دو دهه گذشته نزدیک به دو هزار خبرنگار کشته شده اند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0