“خوی” را دریابید؛ مردم هنوز در فشار و استرس زلزله

۱۰ روز از زلزله خوی می گذرد و مردم این شهرستان، همچنان با استرس پس لرزه ها، روزها را شب و شب ها را صبح می کنند و چشم انتظار حمایت های بیشتر مسئولان هستند. به گزارش مجاور نیوز، ایسنا در یادداشتی به قلم علی محبوبی از خوی به شرحی از وضعیت مردمان این شهر پرداخته و آورده است: بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۳.۵۱ زلزله۵.۴ ریشتری خوی را به شدت لرزاند و خرابیهای زیادی بر جای گذاشت. به گونهای که ۵۰۰ ساختمان به صورت صد در صد تخریب و بیش هزار ساختمان هم دچار ترک خوردگی و آسیب های جدی شد. زندگی عادی در شهرستان خوی مختل شد و مدارس به خاطر خرابی ناشی از زمین لرزه و پس لرزه ها به مدت یک هفته تعطیل شد و مردم از ترس زلزله با وجود هوای سرد پاییزی یک هفته در پارکها خوابیدند. احمد وحیدی، وزیر کشور پس از این زمین لرزه در جلسه ستاد بحران شهرستان خوی به استحکام ساختمان های شهرستان اشاره کرد و گفت: نباید به خاطر زلزله ۵.۴ ریشتری این همه ساختمان تخریب میشد. البته همچون همیشه در این حوادث آن چه بیش از همه به چشم میآمد فداکاری و تلاش نیروهای امدادی، مسئولان اجرایی و جانفشانیهای ارتش و سپاه و بسیج در کمکرسانی به مردم حادثه دیده بود که در این زلزله هم ارزشمند و خوب و قابل تقدیر بود، اما مردم هنوز به کمکهای بیشتری نیاز دارند، زیرا خوی با جمعیت بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر به خاطر زلزله در یک وحشت و اضطراب به سر می برد. حتی شب ها مردم نگران از وقوع پس لرزهها در پارک اتراق می کنند زیرا بیش ۱۰۰ زمین لرزه در مدت ۶ روز ثبت شده است.
تمرکز نیروهای امدادی در مناطق زلزله زده است، اما باید یادآوری کرد بر اثر زلزله در کل شهرستان، منازل بسیاری ترک خوردهاند. مسئولان شهرستان باید عمق فاجعه و مشکلات مردم شهرستان خوی در خصوص زلزله را به اطلاع مسئولین کشوری برسانند تا تصمیمات قاطع و کلان برای رفع مشکلات این شهر پس از زلزله گرفته شود. رادیو شهری در خوی میتوانست حداقل یک ماه برای ایجاد فضای نشاط و امید و جلوگیری از شایعات و رعب و وحشت حاصل از زلزله در خوی فعال شود که متاسفانه نشد و مردم باید چشم شان را به شبکه پنج سیمای استانی بدوزند تا در آن جا چند ثانیه ای خبر خوی را آن هم از افراد تکراری ببینند! قابل ذکر و تقدیر است که مراکز ورزشی و سایر مراکز عمومی با برپایی اردوگاه و با تمام توان با تامین غذای رایگان، کل جمعیت شهری و روستایی را در این مدت تامین کردند. از سویی دیگر اما بنیاد مسکن هنوز نتوانسته منازل همه افرادی را که برای تعیین میزان خسارت ثبت نام کردهاند بازدید کند زیرا حتما به نیروی بیشتری نیاز دارد لذا پیشنهاد میشود از وجود مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در منطقه برای کمک استفاده کند و در همین زمان لازم است مسئولان برای افزایش استحکام بنای ساختمانهای خوی با استفاده از تجربه مهندسان منطقه طرح و برنامههای لازم را ارائه دهند.
در پایان دوباره یادآوری میشود، مردم خوی هنوز در وحشت زلزله به سر میبرند و لازم است توجه ویژهای به آن ها شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0